Поки Україна бореться за свою незалежність на фронті, внутрішній ринок електроніки зазнає проблем через розбірки між великими і малими гравцями ринку. У хід йде все – від адміністративного тиску і корупційних схем до інформаційних атак. Про це пише kp.ua.
Як наголошується в статті, за останній рік експерти фіксують зростання замовних публікацій, спрямованих на дискредитацію компаній, які зуміли адаптуватися до умов війни і залучити споживачів. Хто це робить – немає жодного секрету: “стовпи” ринку електроніки втрачають позиції на користь молодших і гнучкіших конкурентів, додали у виданні.
За словами політичного експерта, юриста Михайла Шнайдера, у той час, як традиційні ритейлери поступово втрачають вплив, на українському ринку електроніки стрімко зростають нові компанії – наприклад, “Техноїж”, “Яблука”, “Стилус” і “Ябко”, які зробили ставку на діджиталізацію та локальні канали. Завдяки цьому вони не тільки встояли, а й вийшли в лідери сегмента, стверджується в публікації.
“Однак саме їхній успіх став причиною скоординованого тиску з боку великих гравців. Представники молодих компаній називають головними ініціаторами атак групу “Комфі” – одного з найбільших ритейлерів країни – і офіційного дистриб’ютора Apple в Україні, компанію “Азбіс”. За їхніми словами, ці структури використовують нечесні методи, включно з адміністративним ресурсом і медійними кампаніями, щоб витіснити конкурентів і повернути собі монопольні позиції”, – пише видання.
Вказується, що інсайдерська інформація від екс-співробітників “Комфі” розкриває масштабні зловживання всередині компанії. За їхніми даними, генеральний директор Ігор Хижняк організував системну схему отримання відкатів від постачальників у розмірі 1-5% від обсягу закупівель. Ці готівкові кошти не спрямовують на розвиток бізнесу, а використовують для особистих потреб керівництва та фінансування атак на конкурентів, ідеться в публікації.
“Водночас “Комфі” систематично занижує митну вартість імпортованої техніки в 3-10 разів, ухиляючись від сплати податків у повному обсязі. Це не тільки підриває принципи чесної конкуренції, а й завдає шкоди державному бюджету в умовах війни”, – наголошується в статті.
Також стверджується, що символом такого “успіху” став автомобіль Lamborghini Urus, на якому Хижняк пересувається Києвом і Дніпром, “демонструючи контраст між особистими статками керівництва і внеском компанії в економіку країни”. А власник мережі Станіслав Роніс зараз проживає в Польщі, займається іншими проєктами і не знайомий із цими махінаціями, додали в kp.ua.
“Компанія “Азбіс”, офіційний дистриб’ютор Apple в Україні, також опинилася в центрі скандалу. За даними галузевих джерел, до повномасштабного вторгнення вона постачала продукцію безпосередньо в Росію, а після 2022 р. продовжила співпрацю через схеми паралельного імпорту за участю Казахстану. Попри війну і міжнародні санкції, накладені на “Азбіс” у низці країн ЄС через порушення санкційної політики, компанія зберігає присутність на українському ринку. Її непрозорі методи ведення бізнесу і зв’язки з російським ринком викликають серйозні питання економічної безпеки України”, – заявляється в статті.
Крім того, як пише видання, ще рік тому в Україні почалася кампанія тиску на незалежні роздрібні мережі, до якої, за даними джерел у правоохоронних органах, причетні і “Комфі”, і “Азбіс”. Вони почали скоординовані дії проти “Техноіжа” (засновник Олексій Гулий), Yabloki (пов’язана з депутатом Артуром Гатунком) і “Ябко”, яку асоціюють із групою OKKO.
“Звісно, мета брудної кампанії не послабити конкурентів, а взагалі усунути їх з ринку і зберегти контроль над сегментом електроніки. А принципи ринкової економіки та інтереси держави можуть почекати на кращі часи”, – додається в статті.
За даними kp.ua, під час війни “Комфі” та “Азбіс” зіткнулися зі спадом продажів, але замість адаптації до нових реалій обрали шлях знищення конкурентів. Констатується, що такі дії не тільки підривають довіру до бізнес-середовища, а й завдають шкоди економіці України в критичний момент її історії.
“Чи варто говорити, що у 2025 році, коли країна потребує стабільності та підтримки з боку бізнесу, подібні практики неприпустимі? Усі компанії повинні працювати на благо держави, платити податки і створювати робочі місця, а не витрачати ресурси на боротьбу з конкурентами. Але в даному випадку на українському ринку електроніки мають місце не тільки корупційні, а й проросійські зв’язки, що представляє серйозну загрозу в умовах війни”, – акцентується в статті.
Усі факти зловживань поступово викриваються, а ринок очікує очищення від неблагополучних практик. В українського бізнесу є шанс довести, що здатен працювати прозоро й ефективно, підтримуючи державу в боротьбі за незалежність – як на фронті, так і в економіці, підсумували в kp.ua.