Втрата ілюзії
Минулого десятиліття Tesla пройшла разючий шлях — від новачка в автомобільній промисловості до великого масового виробника. Компанія інвестувала мільярди доларів у розвиток бізнесу з виробництва електромобілів та систем чистої енергії, що призвело до стрімкого зростання її вартості.
Однак тепер Tesla зіткнулася із серйозними викликами: падінням продажів автомобілів, посиленням конкуренції з боку китайських брендів та проблемами з реалізацією амбітного проекту Cybertruck. Зниження виручки негативно позначилося на прибутку компанії, а вартість її акцій з початку року впала більш ніж на чверть.
У спробі виправити ситуацію Tesla знизила ціни на основних ринках, скоротила близько 14 000 співробітників (10% глобальної робочої сили), включаючи керівників вищого ланка та команду, відповідальну за розвиток мережі зарядних станцій. Ці дії ставлять питання: чи є поточні проблеми Tesla тимчасовим вибоїном на дорозі або симптомом глибшої кризи?
Руйнування ілюзій
“Йдеться про те, щоб зруйнувати заклинання”, – пояснив Ілон Маск у 2012 році на презентації Tesla Model S. “Світ перебуває в ілюзії, що електромобілі не можуть бути такими ж добрими, як бензинові”. ~
До появи Tesla електромобілі мали репутацію повільних, нудних та непрактичних машин з обмеженим запасом ходу. Model S продемонструвала, що електрокар може бути потужним, динамічним та при цьому проїжджати до 420 км на одному заряді. Хоча базова версія коштувала 57 000 доларів, ця модель справді задала нові стандарти у сегменті електромобілів.
За минулі роки Tesla розширила свою лінійку, випустивши позашляховик Model X, доступні моделі 3 та Y, а також пикап Cybertruck. Компанія збудувала величезні заводи («гігафабрики») у Шанхаї, Берліні та інших місцях, доповнивши початкове виробництво у Фрімонті, Каліфорнія. У 2022 році Tesla поставила 1,8 млн автомобілів, міцно закріпившись у статусі масового виробника.
Загроза з боку конкурентів
На думку професора Пітера Уеллса з Університету Кардіффа, популярність стала частиною проблеми для Tesla:
«Коли Tesla тільки з'явилася, у неї був новий захоплюючий продукт, харизматичний генеральний директор, і вона здавалася справді новаторською . Тепер компанія все більше займає лідируючі позиції у галузі зі всіма проблемами, які виникають при зіткненні зі зростанням числа конкурентів на тому ж ринковому просторі».
Інші виробники, такі як китайські Nio та BYD, пропонують більш цікаві та доступні електромобілі. За словами професора Уеллса, “по суті, світ наздогнавши Tesla”.
Проблеми з повною автономією
Ілон Маск давно обіцяв перспективу повної автономії водіння. Однак реальність поки що інша — пакет Tesla «Full Self Driving» залишається набагато менш досконалим, ніж випливає з його назви, вимагаючи постійної уваги водія.
Критики Маска вважають, що прагнення до повної автономії — лише спосіб відвернути увагу з інших проблем Tesla. У той же час, компанія змушена знижувати ціни для стимулювання продажів, скорочувати витрати і штат співробітників, щоб підвищити прибутковість — дії, характерні для будь-якого традиційного автовиробника.
Таким чином, незважаючи на своє інноваційне коріння, Tesla зіткнулася з типовими викликами зрілої галузі. Наскільки добре компанія впорається з цими випробуваннями, покаже майбутнє.