Бізнес хоче, аби УЗ, як продавець, відповідала за доставку товару до вказаного покупцем місця.
Минулого тижня “Укрзалізниця” презентувала дуже слабкі результати перших аукціонів із продажу брухту чорних металів після їх розблокування. Причина – ігнорування будь-яких слушних закликів покупців щодо зміни умов торгів.
Якщо УЗ й надалі буде демонструвати відсутність гнучкості, це призведе до чергового фіаско компанії отримати додатковий дохід. Про це пише Бізнес-портал UAprom у статті “Укрзалізниця хоче дефіцитом змусити металургів купляти брухт”.
Згідно даними Євгена Шрамка, члена правління “Укрзалізниці”, що відповідає за напрям “Ремонт і виробництво”, протягом 4 місяців компанія змогла реалізувати усього 28,2 тис. т металобрухту.
“Ті лоти, які все ж вдалося продати УЗ, – це високомаржинальний брухт: осі, колеса, деталі кузовів. Однак, на аукціони, де виставляється звичайний, негабаритний брухт, обсяг якого найбільший, покупці не приходять. І тому є дві причини: непривабливі умови відвантаження та неринкова ціна”, – повідомив Олександр Каленков, президент Об’єднання підприємств Укрметалургпром.
Як пише видання, бізнес вже довгий час закликає УЗ виправити умови відвантаження брухту у типовому контракті, замінивши EXW (Франко завод) на FCA (Франко перевізник). Тобто, наразі “Укрзалізниця” передає брухт покупцю на своєму режимному майданчику, який він повинен самостійно або за додаткову плату УЗ вивезти до себе. Водночас, бізнес хоче, аби УЗ, як продавець, відповідала за доставку товару до вказаного покупцем місця.
Це було б і логічно, і зручно для самої УЗ, оскільки приховало б неринкові умови ціноутворення та постійні виставлення рахунків за нові послуги. Проте “Укрзалізниця” не виказала готовності до швидких змін, пообіцявши повернутися із рішенням щодо умов відвантаження лише у жовтні.
Крім того, УЗ проявила ще менше зацікавленості до приведення цін на сам металобрухт до ринкового рівня, адже упродовж 4 місяців і до сьогодні намагається продавати сировину за вартістю, яка спостерігалася у квітні цього року. Хоча з того часу ціни на ринку брухту впали приблизно на 2000 грн/т.
“Рівень додаткового виторгу від продажів металобрухту, запланований “Укрзалізницею” на 2025 рік, становить 1,8 млрд грн. І станом на зараз цей план виконаний у кращому випадку на 10%. На наступний, 2026 рік УЗ встановила собі більш скромну планку – 1,5 млрд грн. Проте в Кабміні вважають, що компанія має щорічно отримувати не менш ніж 5 млрд грн. від реалізації брухту. Такий орієнтир був озвучений на останній закритій нараді в Мінекономіки, присвяченій проблемам ГМК. Про це UAprom.info повідомило поінформоване джерело, знайоме з обговореннями на нараді. Однак з таким підходом до клієнтів, який було продемонстровано минулого тижня, Укрзалізницю чекає чергове фіаско у намаганні залучити гроші для покриття своєї збитковості”, – констатує видання.