З 19 по 25 травня 2025 року в Україні вперше проводився Національний тиждень безбар’єрності – ініціатива, спрямована на привернення уваги суспільства до необхідності створення доступного середовища та рівних можливостей для всіх громадян. Мета тижня – підвищити обізнаність про реформи та рішення у контексті формування безбар’єрних просторів, сервісів і інформації. Адже безбар’єрність – це не лише про інфраструктуру, а й про повагу, гідність і комфорт для кожного.
До цієї важливої ініціативи активно долучилася і комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр Охтирської міської ради Сумської області», підтримуючи ідеї безбар’єрності як основи справедливого, інклюзивного суспільства.
Фахівці (консультанти) провели спільні «Уроки безбар’єрності» для батьків і дітей з особливими освітніми потребами, які відвідують інклюзивно-ресурсний центр. Адже, дитина з особливими освітніми потребами – це людина до 18 років, що потребує додаткової підтримки в освітньому процесі.
Хотілось зауважити, що на долю батьків випадає багато випробувань пов’язаних із вихованням та піклуванням про власних дітей. Важливе місце займає підтримка емоційного здоров‘я самих батьків. Їх ментальне здоров‘я та стресостійкість мають безпосередній вплив на дитину. Перед тим, як надавати поради, треба в першу чергу дати змогу батькам проговорити те, що їх турбує, уважно вислухати. Це дає можливість спеціалістам краще зрозуміти ситуацію та потреби, допомогти заспокоїтися, а також надати необхідну допомогу.
На думку спеціалістів, саме тема «Копінг-стратегії в роботі з батьками дітей з особливими освітніми проблемами» є надзвичайно актуальною.
Копінг-стратегії – це способи психологічної діяльності та поведінки, що формуються свідомо і спрямовані на подолання стресових та важких побутових ситуацій. Головне завдання копінгу – забезпечення і підтримка благополуччя людини, її фізичного стану, психічного здоров‘я та соціальних відносин. З англійської мови «coping» перекладається як «долати».
Зважаючи на важливість формування ефективних копінг-стратегій для подолання стресу та збереження психічного здоров’я, фахівець (консультант) практичний психолог провела відповідні заходи, зокрема психологічні вправи та техніки, спрямовані на подолання психологічного дискомфорту, страху, тривоги, а також на відновлення емоційного ресурсу дітей та їхніх батьків.
У контексті цієї діяльності практичний психолог також взяла активну участь у проведенні спільного онлайн-вебінару комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр Охтирської міської ради Сумської області», комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників Охтирської міської ради Сумської області» та ГО «Центр психологічної допомоги «Конфіденс» для практичних психологів, асистентів учителів закладів загальної середньої освіти з теми «Безбар’єрність — це про кожного: говоримо, відчуваємо, діємо».
Практичні заняття, проведені фахівцем (консультантом) вчителем-реабілітологом, дали можливість батькам і дітям опанувати вправи, що сприяють подоланню м’язової напруги, покращенню координації та розвитку навичок саморегуляції.
Фахівець (консультант) вчитель-логопед використала комунікативні практики на подолання мовних бар’єрів (дисграфія, дислексія тощо).
Батьки та діти мали змогу переглянути відеоролики: «Довідник безбар’єрності», «Разом за безбар’єрність», «Що таке безбар’єрність і чому важливо для кожного з нас?». Ці відеоролики сприяли формуванню розуміння принципів безбар’єрності, розвитку толерантного ставлення до людей з особливими потребами та усвідомлення важливості створення доступного середовища для всіх членів суспільства.
Виготовлений фахівцями центру буклет «Безбар’єрність – це, коли зручно всім без винятку» ознайомив учасників із основними підходами до створення доступного освітнього середовища, підкресливши важливість толерантності, взаємоповаги та підтримки людей з особливими потребами.
«Уроки безбар’єрності» продемонстрували, як важливо об’єднувати зусилля різних фахівців для досягнення спільної мети – забезпечення всебічного розвитку дітей з особливими освітніми потребами та обізнаності їх батьків. Ефективна взаємодія створює середовище довіри, підтримки та безбар’єрності, де кожна дитина може відчути свою цінність, а кожна родина – не залишеною сам на сам з викликами.
Такі заходи формують інклюзивну культуру в суспільстві, де немає поділу на «норму» і «відхилення», а є розуміння, підтримка і прийняття.