Більшість перевезень російської нафти здійснюється тіньовим флотом, що становить загрозу для навколишнього середовища.
Такі оцінки наводить KSE Institute в своєму дослідженні Russian Oil Tracker – Січень 2025.
Експерти зазначають, що у грудні 2024 року доходи Росії від експорту нафти зросли на 0,4 млрд доларів до 15,1 млрд доларів, оскільки збільшення доходів від продажу нафтопродуктів на 0,5 млрд доларів повністю компенсувало зниження надходжень від продажу сирої нафти на 0,1 млрд доларів. Росія й надалі значною мірою покладається на тіньовий флот, що спонукає санкційну коаліцію до посилення тиску. Водночас РФ продовжує обходити обмеження.
Російський експорт сирої нафти морем скоротився на 2% у грудні 2024 року, сягнувши найнижчого рівня з початку повномасштабного вторгнення. Поставки сирої нафти зменшилися на 9,5% за місяць до дворічного мінімуму, але зростання експорту нафтопродуктів на 9,5%, яке зумовлене сезонним збільшенням переробки на НПЗ, майже компенсувало цей спад.
Більшість перевезень російської нафти здійснюється тіньовим флотом, що становить загрозу для навколишнього середовища. У грудні з російських портів вийшли 192 тіньових танкерів, завантажених нафтою та нафтопродуктами, 87% з яких понад 15 років. Кількість таких суден залишається стабільно високою, як і частка застарілих танкерів. Це створює постійну загрозу для морських екосистем. Крім того, використання тіньового флоту продовжує сприяти фінансуванню війни.
Аналітики KSE Institute зазначають, що для протидії російському тіньовому флоту країни санкційної коаліції посилили обмеження щодо танкерів. Станом на 17 січня уряди США, Великої Британії та ЄС запровадили санкції проти 276 нафтових танкерів за порушення умов транспортування російської нафти. 10 січня Міністерство фінансів США внесло до санкційного списку 187 суден, зокрема 159 танкерів, які перевозили 1,65 млн барелів російської нафти на добу у 2024 році. Ці заходи можуть суттєво порушити ланцюги постачання та транспортування російської нафти, однак їхня ефективність залежатиме від подальшого впровадження санкцій новою адміністрацією США.
“Попри санкції, Росія продовжує обходити обмеження. З 276 підсанкційних танкерів, 53 продовжують транспортувати нафту, завантажену після введення санкцій. Майже 70% цих суден керуються компаніями, які зареєстровані в ОАЕ, на Сейшелах та в Росії”, – йдеться у дослідженні.
Щоб ускладнити відстеження, Росія змінює ключові відомості про судна – 122 танкери змінили принаймні один параметр, зокрема прапор, назву або менеджера, після того, як потрапили під санкції. Водночас більшість підсанкційних танкерів простоює, здебільшого у російських портах Находка, Мурманськ та в Суецькому каналі.
Також повідомляється, що три найбільші імпортери продовжують підтримувати попит на російську нафту. Індія залишається ключовим покупцем російської сирої нафти, імпортуючи 1,557 тис. барелів на добу, що становить 51% усіх поставок. Китай посідає друге місце з 1,244 тис. барелів на добу. Водночас Туреччина лідирує в закупівлі нафтопродуктів, імпортуючи 545 тис. барелів на добу.
Санкції проти РФ – останні новини
Нагадаємо, що президент України Володимир Зеленський ввів у дію нові санкції Ради нацбезпеки та оборони від 5 лютого. Вони стосуються капітанів “тіньового флоту” РФ, а також викрадачів української культурної спадщини. Так, було запроваджено обмеження проти 56 громадян РФ і одного громадянина Ірану, які є капітанами суден російського “тіньового флоту” та беруть участь в експорті російської нафти в обхід встановленої цінової стелі.
Міністр закордонних справ Фінляндії Еліна закликала західні країни “продовжувати економічний тиск” на Росію в найближчі місяці. За її словами, економіка Росії тріщить по швах, і Захід має посилити санкції, щоб надати Україні найкраще становище для укладення мирної угоди.
Видання Bloomberg вважає малоймовірним, що нові санкції Заходу проти Росії самі по собі “затягнуть” президента РФ Володимира Путіна за стіл переговорів щодо війни в Україні. Наразі найкраща надія для союзників України полягає в тому, що зростаючий тиск на економіку Росії і напруга в державних фінансах в кінцевому підсумку стануть “некерованими”.